Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Randy Blythe

a jeho zpověď o událostech souvisejících s obviněním ze zabití...                                                                 

24. května 2010 začíná příběh, kdy na pozvání Obscure Promotion vystupují poprvé v České republice američtí metalcoristi Lamb of God, a to v pražském klubu Abatonu. Po koncertu sklízejí vesměs kladné recenze ohledně svého výkonu, tyto však rovněž zmiňují, že Randy Blythe (zpěvák skupiny Lamb of God) je pořádný drsňák, který dostál své pověsti a s nikým se, co se pódia týče, nemaže. Údajně všem dával jasně najevo během celého koncertu, že pódium je jeho teritorium a nikdo jiný tam nemá co dělat. Daniel Nosek, zapálený devatenáctiletý metalový fanda, který nosí dlouhé vlasy, hraje na kytaru v kapele A Trip In Chains, si poraní hlavu, pravděpodobně při pádu z pódia, přičemž na následky zranění následně dne 23. června 2010 umírá. Nikoliv tedy 14 dní po koncertě jak píši milně média, ale 29 dní po koncertu!

V srpnu a září 2010 Policie ČR údajně vyslýchá osoby, které s Danielem uvedený koncert navštívily. Rovněž údajně kontaktuje orgány činné v trestním řízení v USA s žádostí o spolupráci. Americké autority jim údajně sdělují, že nemohou v dané věci nijak pomoci. Podle jiné verze se s Policii ČR vůbec nebaví. Zřejmě česká strana nepředložila dostatečně přesvědčivé důkazy.

Od října 2010 do ledna 2012 se ve věci smrti Daniela Noska dále nic neděje. Kauza nabude obrat až 27. června 2012, kdy do Prahy přilétá skupina Lamb of God, aby zde odehrála plánovaný koncert, který se má uskutečnit následující den. Ihned po příletu do Prahy je Randy Blythe ještě na letišti v Ruzyni (dnes letiště Václava Havla) zatčen pro podezření z úmyslného ublížení na zdraví s následkem smrti, za což mu hrozí 5 - 10 let nepodmíněně. V sobotu 30. června 2012 je Randy Blythe vzat do vazby. Soudce nařizuje tzv. útěkovou vazbu a rozhoduje o přípustnosti kauce, jejíž výši stanovil na 4 miliony Kč, což je údajně příjem, který Randy přiznává jako svůj roční výdělek.

V úterý 3. července 2012 okolo poledne byly na účet soudu připsány 4 miliony Kč, které byly zaslány z USA. Ve Státech by to znamenalo, že je Randy volný, ne však v České republice. Musí se čekat na doběhnutí lhůt státního zástupce ke stížnosti proti propuštění na kauci.

V pondělí 9. července 2012 má být dle obhájců Randy Blytha jejích klient propuštěn. Státní zástupce podává stížnost proti propuštění Randyho na kauci, tudíž je spis podstoupen Městskému soudu v Praze, zda souhlasí s důvody obsaženými ve stížnosti. 

Týden se čeká až spis dorazí od Obvodního soudu pro Prahu 8 k Městskému soudu v Praze. V pondělí 16. července Městský soud v Praze stížnost zamítá, nicméně stanovuje novou, vyšší kauci, a to na 8 milionů Kč. V pátek 20. července 2012 je zvýšená kauce uhrazena.

Z vazby byl Randy Blythe propuštěn po více než měsíci, přesně 2. srpna 2012 na kauci ve výši dvou jeho ročních výdělků, tedy 400 000$.

5. března 2013 Pražský městský soud zprostil Randyho Blytha obžaloby. Soud uvedl, že skutek popsaný v obžalobě není trestným činem, a pozůstalé odkázal s nárokem na případné odškodnění na občanskoprávní soud. Hlavní líčení začalo v únoru. Blythe, kterému hrozilo až desetileté vězení, se jej zúčastnil.

Dva měsíce po vynesení osvobozujícího rozsudku se Randy Blythe oficiálně vyjádřil.

Zde je překlad celého vyjádření, který uveřejnil hudební server ipunk.cz:

Když jsem byl ještě malý kluk, který se učil chodit a překonávat nástrahy anglického jazyka, říkával jsem ostatním „Buď opatrný“. Malé děti říkají nejvtipnější věci a říkají je se srdečnou upřímností jim vlastní, s použitím velmi omezené slovní zásoby. Já sám si na to nevzpomínám, ale moje dvaadevadesátiletá babička mi o tom ráda vypráví.

„Mohla jsem zrovna sedat do svého auta, abych jela nakoupit a ty ses na mě podíval a řekl:“Buď opatrná, babi!“. Byl jsi hrozně roztomilé dítě,“ říká mi se smíchem.

Svojí babičku zbožňuji. Byla první člověk, kterého jsem viděl na letišti poté, co mě pustili z vězení.  Stála v čele davu, po půlnoci, v čase kdy obvykle už všichni spí, drobná, 92 let stará venkovská stařenka, která tam čekala na příchod svého právě propuštěného vnuka vracejícího se do své rodné země. Objal jsem ji, řekl jak moc ji mám rád a trochu vynadal, že je tak pozdě vzhůru. Navštěvuji ji tak často, jak jen mohu. Abych ji objal, dal pusu na tvář, řekl jak ji mám rád, cítil vůni jejích vlasů a naslouchal její moudrosti. Ani nemohu popsat, jak rád vidím její ruce, které pro mě uvařily tolik jídel od dob, kam až sahá moje paměť. Jsem šťastný, že je součástí mého života tak, jak ona je šťastná, že já jsem součástí toho jejího a ne ve vězení v cizí zemi. Držíme při sobě, tak jak by rodina měla a to naplňuje můj život.

Mám neuvěřitelné štěstí.

K těmto řádkům jste se pravděpodobně dostali skrze nějaký hudební fanzine. To znamená, že i pravděpodobně víte kdo jsem, čím se živím, a proč jsem byl ve vězení a posléze obviněn ze zabití v České Republice. Možná to také znamená, že jste součástí mé velké hudební rodiny a s největší pravděpodobností jste byli na koncertě ať už mojí, nebo kterékoli jiné kapely podobného žánru a víte, jak to na podobných koncertech vypadá. Moshování, pogování, crowd surfing, stage diving – to všechno je výraznou součástí naší scény. Způsob, kterým někteří z nás vyjadřují sami sebe. Zahodit na hodinu nebo dvě všechny starosti a užívat si hudbu, která nám dává tolik energie. Sám jsem vyrůstal v punk/hardcore scéně, dělal všechny tyto věci a odnesl si z nich své boule, drobné zranění a jako památku i několik jizev. Jsem jako vy, jen možná trochu starší a ošklivější.

Když jsem se vrátil do Prahy, abych se u soudu zodpovídal ze zabití mladého muže, Daniela Noska, který byl fanouškem mé kapely, jednou z největších překážek pro mě a moje právníky bylo objasnit, jak vypadá atmosféra na heavy metalovém koncertě. Vysvětlit třem českým soudcům, že vrážení do ostatních lidí a skákání do davu, kdy doufáte, že vás někdo chytí, je vlastně normální věc. V očích těchto lidí, kteří nepatří do naší scény, je to však šílené chování.

„Proč by někdo dělal něco podobného? Vždyť se můžete vážně zranit.“

Pořád dokola se mě a svědků ptali, co je ‘stage diving’ a ‘moshování’ a museli jsme to vysvětlovat. Skrz překladatele a videí, které jsme dali dohromady, jsme se snažili ukázat, že podstata agrese a vášně v naší hudbě, stejně jako v hudbě kapel podobných té mojí, není ve zlém úmyslu. Neustále se mě na to vyptávali, několik svědků vypovídalo nesmysly, například že moje rychlé pohyby, hluboký hlas, neustálé pocení, to že se polévám vodou (pochopitelně to dělám, protože mi je vedro a jsem zpocený), bylo jasným důkazem toho, že jsem byl opilý, pod vlivem nějakých drog a dokonce i toho, že jsem nějakým způsobem posedlý. Díky bohu, v den toho koncertu jsem by střízlivý jako soudci co mě soudili a vím, že nebylo mým záměrem kohokoli zranit. Jinak by nebylo možné se u soudu obhajovat. Musel bych říct:“Nevím co se stalo. Možná, že jsem se pokusil toho kluka zranit. Prostě nevím, nepamatuji si to, byl jsem opilý.“ Jako zodpovědnému dospělému člověku, by mi mé svědomí nic jiného nedovolilo.

Ať už jsem byl střízlivý jak jsem jen mohl, musel jsem přesvědčit soudce, že naše nebo podobné koncerty nejsou žádné orgie plné násilí, nenávisti, nebo sebepoškozování. Vysvětlit před státem přidělenému překladateli, co je pro nás normální, že i takhle se lidi baví, byla jedna z největších výzev. Bylo to jako vysvětlovat barvoslepému člověku, jak vypadá fialová barva. Chápu ale, že lidé mimo tuto scénu těžko bez vysvětlení pochopí to, jak takové koncerty vypadají, a i poté si myslí, že jsme blázni. Ale i přes to jsem byl nakonec zproštěn viny a jsem v tento moment svobodný člověk.

Rodina Daniela Noska mě v médiích nikdy nenapadala. Nepřáli mi nic zlého, ať už v soukromí, nebo veřejně. Nesnažili se pošpinit mé jméno před žádným soudcem, žalobcem nebo policistou. Nevěnovali mi nenávistivé pohledy v soudní síni. Za toto všechno jsem jim nekonečně vděčný. A nemohl bych se divit, kdyby to dělali. Ani bych se v takovém případě nesnažil jim toto chování rozmluvit, kdy vše co o mně věděli bylo to, co zveřejnil český tisk – moji fotografii, která mě vykreslovala jako nějakého primitivního, zlého Američana s vražednými sklony. Vím jaké to je, držet v náruči své mrtvé dítě. Kdybych mohl na někoho ukázat prstem a nebo se vůči němu takto projevovat za to, že mi vzal moji dceru, pravděpodobně bych to udělal, zvlášť po takovém mediálním cirkusu, který provázel moje zatčení.

Danielova rodina na mě nijak neukazovala. Chtěli se jen u soudu dozvědět pravdu o tom, co se stalo jejich synovi a já se snažil poskytnout jim vše co vím. Předtím než byl vynesen verdikt, Danielův strýc (u soudu zastupoval rodinu) řekl soudci, že žádná peněžní částka rodině život jejich syna nevrátí a poté, co si vyslechl důkazy, stáhl návrh na finanční odškodnění. Také chtěl, abych věděl, že Daniel zemřel v den narozenin svého otce, a že jeho matka je od jeho smrti neschopná vykonávat svoji práci.

To bylo celé. Nechtěli ode mě v soudní síni nic jiného, než pochopení, jak moc je jeho smrt zasáhla. Nebyla tu žádná zlost, jen opravdová, upřímná bolest, kterou bohužel dobře znám. Byl to jeden z nejúžasnějších projevů síly a důstojnosti, který jsem kdy viděl.

Když soudce přečetl verdikt, ve kterém jsem byl zproštěn viny, snažil jsem se zachovat co nejvíce důstojně, bez jakýchkoli emocí. Možná budu jednoho dne schopen vyjádřit, co jsem cítil, ale momentálně se to snažím pořád pochopit. Úlevu, pochopitelně, ale z větší části skepsi naplněnou hlubokým smutkem. Fanoušek mojí kapely byl mrtvý a jeho rodina zničená. Necítil jsem, že by bylo co oslavovat. Nechtělo se mi domů, ale nechtěl jsem zůstat. Nevěděl jsem co dělat, nebo kam jít. Bylo to zdrcující. Měl jsem však ještě jeden úkol, než jsem měl opustit Prahu, který jsem s vděčností přijal. Dříve toho dne mě Danielův strýc požádal, jestli bychom se s jeho rodinou nemohli setkat v soukromí. To byl požadavek, který jsem byl více než ochotný splnit. Domluvili jsme se a já odešel od soudu, připravit se na setkání s ním a matkou Daniela.

Nejsem schopný vám říct jaké to je, dívat se do očí matce, jejíž syn zemřel na koncertě vaší, jeho oblíbené, kapely. Nejsem schopný vám říct, jaké je držet její drobné ruce, když pláče pro svého syna, svými velkými dlaněmi, obviněnými z jeho zabití. Žádná slova nedokáží popsat pocit smutku za ztrátu jejího jediného dítěte, vycházejícího z její drobné postavy v obrovských vlnách utrpení. Vidět v někom znovu tu bolest tak silnou, že se celé vaše tělo třese. To jsou věci, které slova nikdy nebudou moci popsat.

Určité části naší konverzace si nechám pro sebe, protože by nebylo správné ani uctivé o nich mluvit. Stačí, pokud řeknu, že ke mně byli neuvěřitelně milí. Žádné přání pomsty nebo nejhorších věcí za smrt Daniela. Ale jsou tu dvě věci, které řekli, a o kterých napíši, protože si myslím, že to je v souladu s tím, o co mě jeho rodina požádala.

Když jsme seděli na pohovce a plakali, moje první slzy od mého zatčení, Danielova matka mě požádala, jestli bych jednoho dne, kdekoli, mohl zahrát skladbu pro jejího syna. Byl jsem ohromen, s jakou laskavostí to řekla. Její malé přání byl pro mě obrovský dar. Dar pro člověka, který se snažil přijít na to, jak dál pokračovat v jediné činnosti, kterou po tolika letech uměl.
Zazpívám pro něj mnoho skladeb.

Když Danielův strýc a jeho matka opouštěli můj pronajatý byt, jeho strýc zopakoval něco, o čem jsme mluvili již předtím.

„Pamatuj – můžeš být ten, kdo ovlivní bezpečnost na koncertech. Máš tu moc. Hodně štěstí, teď běž žít svůj život.“

Slíbil jsem, že to udělám.

A tak odešli. Odjeli zpět do svého města, pokusit se znovu vrátit do svých životů. Já se vrátil do pronajatého bytu. Nepamatuji se, jak dlouho jsem brečel, ani na to, co se dělo další dvě nebo tři hodiny. Ale jejich slova nikdy nezapomenu.

Pokud hrajete v kapele, pamatujte si co se stalo mně, Danielovi a jeho rodině. Pokud máte koncert, ujistěte se, zda je pořadatelská agentura kompetentní a že ohrazení je správně umístěno. Mrtvý fanoušek mé kapely by dnes žil, kdyby tyto dvě věci byly v pořádku ten den v Praze. Stage jsem, předtím než jsme šli hrát, neviděl a přeji si, abych se mohl vrátit v čase, prohlédnout si ji, říct lidem, kteří to měli na starosti, že nesplnili důležitou část naší smlouvy, říct svým lidem ať sbalí naše vybavení a odjet z toho města. V čase se ale bohužel vrátit nemohu, stejně jako si nemohu prohlédnout stage. Daniel je mrtvý a já vás jen mohu varovat, abyste se ujistili zda klub a pořadatel dodrželi svoji část dohody. Trvejte si na svém. Je to, jak jsem se sám přesvědčil, otázka života a smrti.

Pokud jste pořadatel nebo majitel klubu, ujistěte se, že ochranka a ohrazení je dostatečné pro akci, kterou pořádáte. Ochranka je od toho, aby chránila kapelu, fanoušky a váš byznys. Jestliže není ve vašich silách zajistit bezpečné prostředí pro akci, která si podobná opatření vyžaduje, nepořádejte ji. Vaším úkolem není zahrávat si se životy druhých pro pár dolarů navíc. Žádné peníze nestojí za ten risk, že by mohl někdo zemřít. A věřte mi, my v kapelách se mezi sebou známe a říkáme si spoustu věcí. Pokud budete mít pochybnou reputaci, povíme si to a nikdo k vám nepřijede hrát.

Pokud jste fanouškem Lamb of God a chystáte se na náš koncert s plánem stage divingu, nejste za žádných okolností na podiu vítáni. Pro některé kapely je to naprosto běžné – sám jich pár znám a je to bezesporu jejich právo. My jako kapela jsme nikdy nedovolovali fanouškům, aby chodili k nám na podium – ztěžuje nám to hraní a je to nebezpečné jak pro nás, tak pro vás – pokud tu někdo pobíhá a vráží do nás a našeho vybavení. A právě teď, potom co se stalo, je toto více než na místě. Opravdu nikdo není vítán na stage, pokud jsme ho k tomu sami nevyzvali a pokud nejste dítě nebo na invalidním vozíku, ani se to s největší pravděpodobností nestane. Respektujte to prosím. Jestliže to porušíte, okamžitě přestaneme hrát a vy budete okamžitě odvedeni z koncertu, bez jakékoli náhrady. Je mi úplně jedno, co si o mně budete na základě těchto řádků myslet. Za poslední rok jsem si prošel peklem. Snažil jsem se ze všech sil udělat správnou věc a pořád se snažím. A pokud to někdo nepochopí, tak je naprostý idiot, kterému by mělo být zakázáno vycházet z domu. Pokuste se tedy ostatním nezkazit zábavu, ano? Lidé platí své těžce vydělané peníze aby viděli koncert, ne aby se dívali na vás, jak narušujete vystoupení kapely tím, že ze sebe děláte blbce. To, že si koupíte vstupenku vás neopravňuje lézt na stage.

Pokud se chystáte na koncert Lamb of God nebo kterékoli jiné kapely, kde víte, že proběhne moshování, crowd surfing a podobně, mějte na paměti, co se může přihodit. Přemýšlejte mozkem – pokud je to na vás až moc drsné, vyhněte se tomu dříve, než přijdete k úrazu. Jestli jste pod vlivem čehokoli, uvědomte si prosím, že nejste kaskadéři a raději si sedněte na bar a pozorujte to z bezpečné vzdálenosti. A také, proboha, pokud uvidíte že někdo v davu spadl, ZVĚDNĚTE HO. Kolikrát jsme museli přerušit koncert, protože jsme viděli jak lidé přichází ke zranění a uděláme to znovu. Je to naše komunita a měli bychom si pomáhat.

Pokud chcete dělat crowd surfing, mějte na paměti, že pokud vás někdo nechytí, můžete zemřít. Okamžitě. Tak to prostě je. Nevím jak jinak to říct.

Nesedejte za volant když jste opilí. Jestli nezabijete sebe, můžete zabít někoho jiného a jít do vězení. A vězení není zrovna hezké místo, věřte mi.

Nepíši tohle všechno, abych vám říkal, že se nemáte bavit, že ze sebe nemáte ventilovat zdravou agresi bezpečným způsobem. Neříkám vám, co máte dělat (kromě toho, abyste nechodili na naši stage), protože to nemá smysl. Sám mám tolik jizev a špatně srostlých zlomenin z koncertů, že to ani nespočítám. Jsem jako vy, fanoušek této hudby, který si koncerty rád užije. Jen vás prosím, přemýšlejte hlavou a buďte ohleduplní k ostatním. Miluji tu energii z živých vystoupení a rád dávám fanouškům to, co dávali mně kapely, na které jsem chodil. Na podiu nechávám všechno, to je to, co dělám a co miluji.

Nesnáším fakt, že fanoušek mojí kapely už nikdy neuvidí západ slunce, jako jsem ho viděl dnes já. Nesnáším fakt, že už nikdy nebude moc trávit čas se svojí rodinou, tak jako jsem ho trávil já za poslední dva měsíce. Nesnáším fakt, že se nikdy nebude moc oženit se skvělou ženou, jako jsem se oženil já. Nesnáším fakt, že jméno jeho rodiny zemře s ním, protože byl jejich jediné dítě. Nesnáším fakt, že jeho rodina trpí víc, než si kdokoli, kdo neztratil své dítě, dokáže vůbec představit.

Nesnáším fakt, že už nikdy neuslyší hudbu.

Daniela jsem neznal, ale řekli mi, že to byl skvělý kluk. Nyní je mrtvý. Ve zlomku vteřiny od nás odešel.

Nenávidím to. Rodina Daniela nechce, aby se něco takového stalo někomu dalšímu. Stejně tak já. Prosím, prosím vás na kolenou…

Buďte opatrní.

 

Autor: Jiří Ručka | pondělí 27.5.2013 19:43 | karma článku: 16,90 | přečteno: 619x
  • Další články autora

Jiří Ručka

Bitva o vakcíny proti Covid-19 nabírá řádné obrátky.

Již víc než rok bojuje naše republika a celý svět s koronavirem. Už víc jak rok jsme různě omezování, ať už v zaměstnání, v podnikání, ve školách nebo ve volnočasových aktivitách.

13.3.2021 v 11:01 | Karma: 14,70 | Přečteno: 633x | Diskuse| Politika

Jiří Ručka

Pivo tour de Příbor 2019.

V sobotu 24. srpna se konal již 9. ročník pochodu po příborských zahradních restauracích, jako vzpomínka na Karla Svobodu, který tento tradiční pivní pochod před devíti léty zakládal.

28.10.2019 v 12:31 | Karma: 11,28 | Přečteno: 452x | Diskuse| Kultura

Jiří Ručka

Další absurdní a zbytečné nařízení Bruselu vzejde v platnost 20. května 2019.

Na různé hloupé až bizarní nařízení bruselského „velkovévodství“ už jsme si pomalu zvykli, ale to, které začne platit v květnu tohoto roku, je slušně řečeno kuriózní.

17.2.2019 v 8:15 | Karma: 46,94 | Přečteno: 17509x | Diskuse| Společnost

Jiří Ručka

Černá kniha rocku 2018.

Další rok uběhl. A do rockového nebe odešlo opět mnoho známých i méně známých hudebních osobností jak světových, tak domácích.

19.1.2019 v 19:31 | Karma: 20,56 | Přečteno: 1311x | Diskuse| Kultura

Jiří Ručka

Blíží se konec Balíkářů v Česku?

Ministerstvo dopravy připravuje již 3 roky změnu bodového systému pro řidiče. Letos to bude již 13 let od doby, kdy byl tento represivní bič na neukázněné řidiče zaveden.

13.1.2019 v 11:45 | Karma: 39,53 | Přečteno: 6477x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 346
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2269x
Jsem normálně ujetý rockér. Vystudovaný chemik. Zajímám se o hudbu a vše kolem ni. Ale taky mě nenechává chladným dění ve společnosti. Hlavně ti političtí vyžírkové.