John Wetton – workholik nebo hudební prostitut?

12. 06. 2011 19:11:42
Právě dnes se dožívá dvaašedesáti let jedna z nejdůležitějších postav progress-poprockového hudebního světa - John Kenneth Wetton, který je znám svým účinkováním v kapelách King Crimson, Roxy Music, Uriah Heep, Wishbone Ash, UK, ale především jako zakládající a dnes opět působící člen supergroup Asia.

Wetton se narodil v britském Derby, ale vyrůstal v stošedesátitisícovém Bournemouthu. Svůj hudební um a čich pro hudební kompozici získává jako doprovodný muzikant svého bratra, který doma cvičil skladby pro chrámový orchestr, ve kterém hrál. Mladý John jej velice často doprovázel právě na baskytaru. V teenagerském věku pak hrál Wetton v různých místních skupinách, které byly hudebně zaměřené povětšinou na jazz a jazzrock. Jednou z takových byli i Splinter, kde hrál nejen na basu, ale i zpíval. Na začátku roku 1970 však z této tápající skupiny odchází do progresivního rockového bandu Mogul Thrash. Zde se setkává s opravdu skvělými muzikanty, kteří později doprovázeli ve studiích nejednu světovou hudební veličinu. Na saxofon a klávesy v Mogul Thrash hrál Roger Ball, který později doprovázel Bryana Ferryho, v jehož doprovodném bandu se taky John Wetton mihl. Skupina Mogul Thrash vydala jen jedno dlouhohrající eLPíčko pod názvem Mogul Thrash, a to v roce 1971. Na tomto vinylu je i devítiminutová skladba Elegy, u které je jasně slyšet, v jakých vodách tento progres-rockový band plaval. Ale díky právním problémům musel být tento nadějný hudební projekt ihned po vydání debutu rozpuštěn. John Wetton však dlouho nezahálí a nastupuje na post baskytaristy do populárního bandu Family, kde zpíval uznávaný Roger Chapman. S Family stihne Wetton natočit 2 alba – Fearless (1971) a Bandstand (1972), kde se podílel ve skladbě Coronation i skladatelsky.

V polovině roku 1972 se Wetton rozhodne z populárních Family odejit, aby naskočil do nově se formující skupiny King Crimson. Po vydání alba Islands totiž zakládající a jediný původní člen této uznávané progresivní smečky Robert Fripp usoudil, že skupina potřebuje změnu, tak to obměnil z gruntu. A vedle Wettona se v bandu objevil krom jiného i velice nadějný a uznávaný bubeník Bill Bruford, který předtím 4 roky bubnoval u spřízněných Yes.

S King Crimson natočil John Wetton tři vinyly. V roce 1973 to bylo album Larks' Tongues in Aspik, které je dodnes považované za jedno z nejlepších v historii King Crimson. A Robert Fripp dal na této desce prostor opravdu všem muzikantům. Wetton se spoluskladatelsky podepsal pod více než polovinou songů. Již v titulní Larks' Tongues in Aspic je možno pozorovat Wettonův rukopis. Podobně je to i v další skladbě Easy Money, kde dostává Wetton i větší prostor pro zpěv.

Další album s Wettonem vydávají King Crimson 29. března 1974 pod názvem Starless and Bible Black. Deska je opět velice ceněná hlavně u skalních crimsonfilů. Wetton se na tomto počinu skladatelsky podílel již na 7 skladbách z 8. Vinyl obsahuje mimo jiné takové skvosty jako The Night Wash nebo Lament.

V polovině roku 1974 však King Crimson opouští polovina muzikantů, a tak album Red (listopad 1974) natočí jen jako trio – Fripp/Wetton/Bruford. Ostatní hráči jsou už jen studiovou výpomocí. Na albu Red jsou opět skladby, které lze bez větších problémů zařadit do progres-rockové klenotnice. Ať je to dvanáctiminutová Starless nebo šestiminutová Fallen Angel, v níž je patrný Bartókův (maďarský hudební skladatel 1881 – 1945) hudební vliv.

Po vydání tohoto alba však Robert Fripp na dlouhé roky skupinu King Crimson rozpouští.

A Wetton je tak bez angažmá. Ne však na dlouho. Na začátku roku 1975 je vyhozen z hardrockové skupiny Uriah Heep alkoholem a drogami zdecimovaný baskytarista Gary Thain (umírá v prosinci 1975) a na jeho místo je povolán „ostřílený“ John Wetton. S Uriah Heep stihne natočit Wetton alba Return To Fantasy (1975) a High and Mighty (1976). Obzvlášť prvně jmenované dosáhne např. v Německu nejvyšší pozici na albovém žebříčků. Na pódiu je možno vidět Wettona s Uriáši např. ve skladbách Sweet Lorraine, Return To Fantasy, Midnight nebo July Morning (v této ukázce jsou sestříhané záběry z koncertů, kde vystupoval i Wettonův předchůdce Thain). Jako autor se Wetton podepsal pod skladbou Weep In Silence z alba High and Mighty (společně s Hensleyem). V Uriah Heep však není Wetton spokojen. Nedostává tolik prostoru, kolik by si představoval, a tak na konci roku 1976 po oboustranné domluvě z kapely odchází.

Bez práce však nezůstává dlouho. Další štací Wettona jsou populární art rokoví Roxy Music, s kterými stihne natočit živé album Viva! Roxy Music (1976). Na tomto live záznamu se objevil např. ve skladbě Out of the Blue. Na stejném koncertě si dal Wetton s Roxy Music i skladbu The Thrill of It All, která se však na Live album již nevešla. I když se v tomto songu jako baskytarista moc nepředvedl (nudná linka, ve které Ferry nechtěl baskytaru příliš vyzdvihovat), jeho vokály zajímavě podkreslují celou skladbu. A s Bryanem Ferrym spolupracuje John Wetton i v následujících létech. Jako studiový hráč se Wetton podílel na 4 jeho albech. A jeho basu je možno slyšet i v největším Ferryho šlágru Let's Stick Together, který vyšel i na stejnojmenném vinylu. Song původně napsal jako bluesový standard v roce 1962 Wilbert Harrison. Skladba tehdy dosáhla 32. pozice na hitparádovém žebříčků.

Wetton se ale nemíní spokojit s pozicí vyhledávaného studiového hráče nebo náhradníka v rozjetém bandu. Už se nechce být jen nájemnou muzikantskou děvkou. Má své vlastní představy o hudbě a ty chce taky realizovat pod svým jménem. Proto se v roce 1977 spojí s Allanem Holdsworthem (ex-Soft Machina, Gong), Billem Brufordem (ex-Yes, King Crimson), s kterým se znal z již výše jmenovaných King Crimson a Eddie Jobsonem (ex-Roxy Music, Frank Zappa), aby následně vznikla superskupina UK. Všichni muzikanti si přinesli do společné superformace bohaté zkušenosti a také jasné názory na hudbu. To všechno spojili a poprvé prezentovali na eponymním albu U.K., které vyšlo v březnu následujícího roku. Album otvírá velice chytlavá skladba In the Dead of Night, jejíž úspěch zaznamenala skupina hlavně v Japonsku a v Evropě. Po vydání debutu absolvovali UK dosti úspěšné turné, ale ani to nemohlo zvrátit rozkol v kapele. Každý z jednotlivých členů bandu měl své představy, z kterých nemínil ani o píď slevit. A tak si na konci roku 1978 sbalili své nástroje Bruford a Holdsworth a místo nich přišel do UK Terry Bozzio, který před tím bubnoval u Franka Zappy. Zajímavosti je, že Bozzio nabubnoval 8. studiové album nu-metalových Korn v roce 2007.

V této obměněné sestavě natočili UK album Danger Money, které vyšlo v březnu 1979. Na nosiči se objevily např. skladby Caesar's Palace Blues a Nothing To Lose. Ihned následovalo světové turné, na kterém stihli ještě na jeho japonské misi natočit živé album Night After Night (vychází v září 1979). To už ale nezabránilo rozpadu superbandu UK. „Posmrtně“ pak vydali UK album Concert Classics, Vol.4, které bylo ještě v původní sestavě nahrané v roce 1978 v Bostonu. Vydané bylo o 21 let později v 99 ́.

Po rozpadu UK se John Wetton objevuje opět jako studiový hráč na několika albech význačných světových muzikantů jako jsou např. Roger Chapman nebo starý známý Phil Manzanera, s kterým hrál Wetton již ve skupině Roxy Music.

V roce 1980 se Wetton pouští do nahrávání svého prvního solového alba Caught in the Crossfire. Na pomoc si zde pozval ostříleného bubeníka Simona Kirkeho z Bad Company. Deska obsahuje mimo jiné skladbu Baby Come Back.

Rok nato naskočí John Wetton do dalšího rozjetého rychlíku jménem Wishbone Ash. Ve skupině nahradí vyhodivšího baskytaristu Martina Turnera. Jeho štace však trvá jen necelý rok, kdy s Ash stačí natočit jedno album - Number The Brave. Deska obsahuje i jednu Wettonovu kompozici That's That.

Ještě v témže roce se plánuje vznik nové superskupiny, která dostává název MI5 (což je britská tajná služba). A u zrodu tohoto superprojektu byl John Kalodner, který dává dohromady Johna Wettona se Stevem Howem (ex-Yes). Za bicí usedá ostřílený perfekcionista Carl Palmer (ex-Emerson, Lake and Palmer) a kláves se chopí další ex-Yesák Geoff Downes, který ještě před Yes tvořil spolu s Trevorem Hornem diskotékové duo The Buggles. Pátým do party měl být kytarista, klávesista a zpěvák Trevor Rabin (pozdější člen Yes). Taky se uvažovalo o účasti Ricka Wakemana na tomto projektu, ale Wakeman si to rozmyslel dříve než mohlo vůbec k něčemu dojít. S Rabinem v souboru nesouhlasili Howe ani Wetton. Nechtěli se totiž s tímto jihoafričanem dělit o své párty. Vznikl tedy kvartet, který si dává jméno Asia.

Svůj stejnojmenný debut Asia vydává Asia v březnu 1982. Eponymní album dosáhlo ihned na 1. místo ve Státech, kde se jej prodalo víc než 4 miliony nosičů. Celosvětově je to pak neskutečných 10 milionu prodaných alb. Skladba Heat Of The Moment se stane snad nejhranější rádiovkou v roce 1982. Neskonalý úspěch ještě podtrhují další hitovky z prvotiny jako Only Time Will Tell nebo Sole Survivor.

Na komerční úspěch první desky navazovalo mimořádně úspěšné turné, v rámci kterého Asia vyprodala všechna svá vystoupení. Brzy se taky její koncerty přesunuly z divadelních prostorů do velkých arén. Na Britských ostrovech se však k této superskupině stavěli spíše chladně. Fanoušci Yes nebo ELP je víceméně ignorovali.

Managment kolem Asii cítil v tomto seskupení zlaté prasátko, proto na kapelu tlačil s natáčením pokračovatele debutu. Situace uvnitř skupiny se ale začínala hrotit. Kalodner prosazoval, ať všechny skladby pro druhé album složí úspěšné skladatelské duo Wetton/Downes. Howe tak byl odsunut na vedlejší kolej.

Druhá deska vychází 26. července 1983 pod názvem Alpha. A i když obsahuje silné skladby jako Don ́t Cry nebo Never In A Million Years, úspěch prvotiny už se neopakoval. Paradoxně se ale tato deska prodávala na Britských ostrovech lépe než debut. Bohužel o následné turné nebyl ze strany fanoušků zájem, proto se poslední část americké trasy úplně zrušila.

A tak se stalo, co se stát mělo. Ze skupiny odchází frustrovaný Steveh Howe, kterého nahrazuje Švýcar Mandy Mayer (pozdější člen Gotthard, Krokus a Unisonic). A v této obměněné sestavě vydává Asia album Astra (1985). Prodejnost tohoto počinu však ani zdaleka nedosahuje úspěchu předešlých alb. Deska sice vyprodukuje hity jako Go, Wishing nebo Too Late, které ale nijak extra nebodují a v rádiích o nich nejde skoro vůbec slyšet.

Na začátku roku 1986 skupina Asia končí.

John Wetton se vrací ke studiové prací. V roce 1987 se objeví v projektu Phenomena. Tato superskupina je však jen studiový obraz věhlasných muzikantů. Vedle Wettona jsou zde např. Glenn Hughes (ex-Deep Purple), Scott Gorham (Thin Lizzy), Ray Gillen (ex-Badlands), Neil Murray (ex-Whitesnake, Black Sabbath) atd. Největším hitem Phenomeny se stane skladba Did It All For Love. Soubor Phenomena nikdy nevystupoval živě.

V polovině roku 1989 obnovuje Asia činnost v již pozměněné sestavě. K původním členům Wettonovi a Palmerovi se přidává John Young (ex-Uli Jon Roth) a Alan Darby. Nastává však období dalších personálních změn. V Asii se vystřídají takoví muzikanti jako Steve Lukather (Toto), Al Pitrelli (ex-Savatage, Megadeth) nebo Aziz Ibrahim (ex-Simly Red) a desítka dalších. Než ale stačí Asia vydat novou řadovku, John Wetton tento superband opouští. Stane se tak na začátku roku 1991.

O rok později nahrává a vydává John Wetton své druhé sólové album Voice Mail, které pod tímto titulem vyjde nejprve v Japonsku a v Evropě se dostane na pulty prodejen o 3 roky později pod názvem Battle Lines. V té době však John Wetton bojuje s těžkým alkoholismem, který ho doslova zabíjel.

V roce 1997 vydává Wetton další sólové album Arkangel a současně se objevuje jako nájemný muzikant na dvou studiových počinech Steva Hacketta (ex-Genesis). S Hackettem a Ianem McDonaldem (ex-King Crimson, Foreigner) si zahrál i na jednom pódiu a to letitou pecku The Court of the Crimson King od King Crimson.

Dalším Wettonovým jednorázovým projektem je skupina Qango, kde se krom něj objevil Carl Palmer a spolubojovník s Asie John Young. Band má však jen 2 oficiální vystoupení a kromě standardů z éry Asie hrál věci od Jimiho Hendrixe a ELP. Po roce soubor v tichosti zaniká.

Dobří holubi se vracejí.

Na začátku 21. století začíná opět spolupráce mezi dvojici Wetton/Downes. Společně založí projekt ICON, pod kterým vydají tři alba: Icon (2005), Icon II: Rubicon (2006) a Icon 3 (2009). Na těchto albech se objeví skladby In The End (hostující Annie Haslam), To Catch A Thief (hostující Anneke van Giersbergen – The Gathering) a Twice the Man I Was.

Bohužel dlouhodobý alkoholismus se podepsal na zdraví Johna Wettona. 10. srpna 2007 se musí podrobit náročné operaci srdce. Je mu voperován trojitý bypass. Operace je však úspěšná. A navíc již od června 2005 je Wetton abstinentem.

Na začátku roku 2006 obnovuje činnost skupina Asia v původní sestavě. A tak se plní zbožné přání nejednoho fandy tohoto progres-rockového seskupení. Světové turné zastaví jen Wettonova operace, ale jak sám říká: „Bůh mě nenechal na živu, jen proto abych se někde jen povaloval“. Proto je pro něj rekonvalescencí práce na novém albu Asie, které vychází pod názvem Phoenix 11. dubna 2008. Největšího úspěchu dosahuje album v Japonsku (jak jinak). Na tomto nosiči se objeví skladby Never Again nebo An Extraordinary Life.

Zatím posledním studiovým počinem Asie je deska Omega z roku 2010. Úspěch tohoto alba v Japonsku podpořila i vcelku slušná prodejnost v Holandsku. Na desce jsou mimo jiné skladby Finger On The Trigger a I Believe. A z alba je cítit pohoda a uklidnění. A fanoušci této superskupiny jsou nadšeni, protože z alba Omega číší energie, kterou oplývali na začátku.

A neúnavný workholik John Wetton toho nemá nikdy dost. Na 1. července tohoto roku plánuje tento pracovitý muzikant vydání již svého 6. sólového alba pod názvem Raised In Captivity. A že nepůjde jen o nějakou obyčejnou řadovku (sólovku), napovídá i seznam hostů, který se na albu objevuje. Namátkou: Robert Fripp (King Crimson), Steve Morse (Deep Purple), Steve Hackett (ex-Genesis), Mick Box (Uriah Heep), Geoff Downes nebo Anneke Van Giersbergen (The Gathering) a další.

Takže mnoho hudebních a osobních úspěchů do dalších let. Hlavně ale zdraví, které si za prachy koupit nelze.

Autor: Jiří Ručka | neděle 12.6.2011 19:11 | karma článku: 17.79 | přečteno: 1594x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.97 | Přečteno: 235 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 312 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 346 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2257

Jsem normálně ujetý rockér. Vystudovaný chemik. Zajímám se o hudbu a vše kolem ni. Ale taky mě nenechává chladným dění ve společnosti. Hlavně ti političtí vyžírkové.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...