Jiří Ručka

Jsou kamioňáci novodobí gauneři silnic?

26. 12. 2015 11:51:22
Ano, jsou. A policie tomu slepě přihlíží. Přihlíží a nic moc pro to nedělá. Občas sice demonstrují dopravní policisté své protikamioňácké úsilí nějakým výmyslem s prahistorickým autobusem, ze kterého natáčí řidiče, jak telefonují,

jak sledují televizi nebo si čtou nějaký srdceryvný román za jízdy. Občas roztáhnou váhy a váží přetíženost kamionů. Občas namátkově zastaví kamion a zkontrolují, jak dodržují řidiči povinné přestávky, jakou mají povinnou výbavu nebo jak mají sjeté gumy. Ale na to, kolik tisíc kamionů denně projede Českou republikou, je to jak zrnko pšenice v hromadě popela.

A na dálnicích vidět dálniční policii jak kontroluje kamioňáky je stejně vzácný úkaz jak polární záře nad Prahou. A přitom právě na dálnicích porušují kamioňáci dopravní předpisy permanentně. Stačí sednout do osobáku a jet trasu Ostrava – Olomouc. Cestou předjedete desítky, ne-li stovku kamionů, které jedou stejným směrem. Tak padesát procent z nich ale porušuje pravidla silničního provozu. Jestliže má motorové vozidlo převyšující hmotnost 3 500 kg povolenou maximální rychlost na dálnicích v ČR podle § 18 zákona č. 361/2000 Sb. 80 km/hod, jak je možné, že kamion jedoucí touto rychlostí předjíždí jiný kamion? Ano, je to možné. Je to úplně normální jev. Přeborníky v takovém porušování zákona jsou hlavně Poláci, Bulhaři, Rumuni, Ukrajinci nebo Litevci.

Skoro denně se mi stává, že narazím na dálnici na takovýto běžný úkaz. Jeden kamion jede 85 km/hod (a to už porušuje pravidla silničního provozu) a druhý jej předjíždí rychlostí 90 km/hod. To se pak táhnete za těmito kamiony jak smrad i několik kilometrů. V tomto případě porušuje předjíždějící kamion navíc § 18 zákona č. 361/2000 Sb., a to v bodě 2 b.

Nedávno se mi stalo, že jsem se snažil předjet litevský kamion, který jel asi 85 km rychlostí. Ten ale zničeho nic, když jsem byl již na jeho úrovni, začal předjíždět jiný kamion. Viděl mě i předjížděný kamion, který se začal tlačit až od odstavného pruhu vpravo. Já už málem olizoval svodidla na levé straně. V poslední chvíli naštěstí tento litevský gauner strh svůj kolos vpravo. Místo omluvy jsem se dočkal jen vztyčeného prostředníku. V post-sovětských zemích je to asi běžný způsob omluvy.

Když vytknete řidičům kamionů, že porušují na dálnicích dopravní předpisy, tak jejích nejčastějším argumentem je, že mám jezdit vlakem, když se mi to nelíbí. A předseda Sdružení automobilových dopravců argumentuje tím, že řidiči kamionů to mají těžké, že musí dodržovat povinné přestávky, že musí dodržovat časy vykládky atd. Na předsedu Dopravců se mi tato výmluva zdá jako hodně ujetá.

Vždyť hlavně dopravci a speditéři tlačí řidiče kamionů do toho, ať porušují zákony! Nasmlouvají si nesmyslné zakázky, které jsou finančně nerentabilní až prodělečné a snaží se v takových případech ušetřit hlavně na řidičích, kteří honí čas, kde se dá.

Proč třeba ve Španělsku nebo ve Francii jsou řidiči kamionů tak vzorní a na naších silnicích jsou takoví gauneři? Nebylo by zahodno zavést stejné metody vymáhání pokut, jak mají v těchto zemích, taky i u nás? V cizině vám s klidem zabaví kamion, a dokud nezaplatíte pokutu, tak vám jej nevydají. Nebyl by právě toto bič na kamioňáky brázdící české dálnice?

Autor: Jiří Ručka | karma: 28.79 | přečteno: 2739 ×
Poslední články autora